Kost och träning

Hälsa och träning

Självklart bör alla vara uppmärksamma på vilken sorts mat de stoppar i sig, men de som är aktiva och tränar eller de som har någon typ av sjukdom bör vara extra nog med att se till att kroppen får i sig all energi och de ämnen den behöver.

På Livsmedelsverkets webbplats kan man läsa många bra kostråd om vill ha info om vad kroppen behöver för att må bra.

Jag har ju tidigare i bloggen varit inne på det här med att titta på sport på TV, själv hör jag tyvärr till kategorin sportintresserade som gärna sätter mig i soffan och tittar, men som själv inte utövar någon sport eller större fysisk aktivitet. I mitt fall beror det till största delen på fysiska besvär som hindrar mig och eftersom jag inte är så aktiv så får jag se upp med att stoppa i mig för mycket kalorier eftersom jag förbränner mindre än de som motionerar och rör på sig.

Hur mycket kalorier man förbränner är delvis individuellt, vissa har högre förbränning än andra. Men det beror också på hur mycket vi rör oss och vad vi gör. En maratonlöpare förbränner mycket mer kalorier än vad en sprinter gör under ett tävlingslopp. Dessutom skiljer sig kaloriförbrukningen mellan män och kvinnor.

Jag hittade en jätteintressant artikel i Sydsvenskan om kaloriförbrukning utifrån idrottsaktivitet. Bland annat så fick man veta att Charlotte Kalla förbränner ungefär 600 kalorier på ett 10 km lopp som tar 30 min och att en fotbollsspelare som spelar i 90 minuter gör av med ungefär 1200 kalorier.

Golf var också ett bra sätt att bränna kalorier på. Att sova var däremot ingen höjdare för förbränningen som då gick ner till en tredjedel av normalförbränningen. Vill du veta mer energiförbränning så hittar du hela artikeln hos Sydsvenskan, artikeln heter ”Så mycket julmat gör idrottarna av med”.

Det kan vara svårt att hålla reda på hur mycket kalorier man stoppar i sig eftersom man då måste hålla på och väga all mat man äter. Men vill man vara noga så är det enda sättet att ta reda på sitt energiintag om man inte enbart äter färdigrätter där kalorimängden står tryckt på förpackningen. Men tänk på att kalorier inte är allt, det måste finnas en bra mix av olika ämnen, fetter och kolhydrater som vår kropp kräver för att fungera.

Nej, nu börjar jag bli hungrig av alla tankar på mat! Jag får fokusera på sport istället. Simning är ganska skonsamt mot kroppen, så har du skador eller smärta i någon kroppsdel så kan du testa att simma eller gå på vattengymnastik. Golf kan också funka liksom raska promenader.

Och apropå sport. Just nu pågår ju herrarnas ishockey-VM i Ryssland. Hur tror ni det kommer gå för Sverige? Jag hittade en bra sida där man kan jämföra oddsen hos olika spelbolag på matcherna och i kvällens match då Sverige möter Kazakstan ser oddsen bra ut för Sveriges del.

De flesta spelbolag tror dock inte Sverige kommer vara med och utmana om VM-guldet, istället är det Kanada, Finland och Ryssland som tros hamna i guldstriden. Vill du spela på VM-matcherna eller bara få koll på matchtiderna så kan du se både spelschema och odds hos oddssidan.

Jag ska i alla fall försöka bänka mig framför matchen och heja på de blågula!