Hälsosam mat under OS och EM

Hälsosam mat

2016 blir ett riktigt sportår med både fotbolls-EM för herrar och sommar-OS. För många kommer det innebära mycket stillasittande framför tv:n med alkohol, snabbmat och snacks. I kombination blir detta riktigt ohälsosamt och jag tänkte passa på att ge lite idéer och inspiration på nyttigare mat som du kan ha i åtanke när du inte har tid att fundera ut vad du ska laga till.

Eftersom sportevenemang ofta äger rum när vi normalt äter middag så är det lätt hänt att man beställer färdigmat för att både hinna äta och se på sporten. Att slänga in en färdigrätt i micron brukar också vara ett alternativ. I längden är dock detta inte så hälsosamt eller särskilt roligt. Tillslut tröttnar man på de djupfrysta rätterna eller snabbmatskedjornas utbud.

Därför har jag sammanställt lite idéer på maträtter som är hälsosamma och enkla att laga till!

Sallad:

Att grönsaker är nyttigt kommer knappast som en överraskning, men det tål att upprepas. Köp sallad och grönsaker du tycker om. Skölj dem och skär upp dem och blanda samman dem i en bunke. Exempel på råvaror du kan använda: Sallad, tomat, paprika, majs, gurka, lök, ruccola,

Du kan ha en massa olika tillbehör till salladen: nötter, strimlad skinka, fetaost, oliver med mera.

Hamburgare:

Gör egna hamburgare av köttfärs som du kryddat och plattat ut till hamburgare. Stek dem på spisen eller grilla dem. Hoppa över brödet och pommes fritsen, servera med sallad istället!

Skyr och skinksmörgås:

I kyldisken finns något som heter Skyr som är en slags proteinrik mejeriprodukt som är väldigt mättande. Den innehåller väldigt lite fett och en hel portion på 160 gram innehåller endast 120 kcal. Gör en knäckebrödssmörgås med skinka till så har du fått i dig ett bra mellanmål som mättar fram tills du har möjlighet att laga till något ordentligt.

Omelett:

Ägg och vatten är allt som behövs för att göra en omelett som går snabbt och lätt att tillaga. Ägg är mättande och innehåller proteiner, mineraler och bra fetter. Ät dock inte för mycket ägg utan variera kosten!

Till omeletten kan du äta en mättande skinksmörgås med knäckebröd, oliver, fetaost, skinka, sallad et cetera.

Keso:

Använd keso som bas och lägg till tillbehör eller gör smörgåsar med keso på. Knäckebröd med keso och paprika kan man till exempel äta. Eller keso och avokado eller ha keso till bakad potatis som du gör snabbt i micron.

Efterrätter

Vad ska man då ha att svalka sig med under de förhoppningsvis varma sommardagarna? Melon till efterrätt är ett av tipsen! Frukt är ett annat exempel, en härlig fruktsallad med lite vaniljyoghurt till kan vara ett bra alternativ till glass och bullar. Du kan också göra glassaktiga efterrätter genom att skära upp frukten och frysa den en stund. Jordgubbar kan man också unna sig, de är rika på nyttiga antioxidanter och andra ämnen som vi behöver få i oss.

Ja detta var några av mattipsen inför sommarens stora sportevenemang! Jag kommer förmodligen sitta klistrad framför TV:n och följa många av fotbollsmatcherna så jag kommer definitivt behöva äta lite nyttigare under EM och OS. Allt om sommarens fotbollsmästerskap hittar du här ifall du är intresserad av att få koll på tv-tider, grupperna och arenorna till exempel.